Fri fragt ved køb over 499 kr | Gave når du shopper | dag-til-dag levering

Spis efter din alder: Sådan nærer du bedst din krop i alle stadier af livet.

De fleste af os ynder at sammensætte vores hudplejerutine baseret på vores alder, men ofte har vi ikke den samme tilgang, når det kommer til vores kost. Her får du gode råd om hvad din hud og din krop har brug for ud fra din alder.

At vi ældes er et faktum - Sådan understøttes din sundhed og velvære for hver tidsalder

Måderne hvorpå vores kroppe ændrer sig, når vi bliver ældre, kan være på overraskende og fascinerende (også selvom processen ikke altid er 100% værdsat).

Når vores kroppe ændrer sig uden på og inden i, har vi brug for forskellige vitaminer, mineraler og næringsstoffer for at understøtte vores generelle velbefindende. Selvom mange af os ynder at skræddersy vores hudplejerutine baseret på vores alder, har vi ikke altid den samme tilgang, når det kommer til at sammensætte vores kost.

At vide, hvilke vitaminer og mineraler du kan få brug for, er en smart måde at understøtte din krop, når du bliver ældre. Tilføj dertil de ekstra fordele og boostende egenskaber, du kan opnå med målrettede kosttilskud. Du kan skræddersy, hvad du spiser, så det passer til dig og din krop i fremtiden.

Ernæringschef hos Advanced Nutrition Programme, Lorraine Perretta, deler sine tips og råd om, hvordan du tilpasser din kost til din alder for optimal sundhed og velvære.

Når du er i 20´erne: Tænk mens du spiser

Spis bevidst. Og med det mener jeg, at forstå, hvordan fødevarer påvirker dit helbred. Tænk over, hvad du spiser, og spis ikke bare tilfældigt. Du bør sigte mod at spise protein hver gang du spiser, og kun have sukkerholdige fødevarer som en snack: ikke som en livsstil. Sørg for at spise et stort udvalg af frugt og grøntsager hver dag. Din krop er ung og sund, men det er aldrig for tidligt at begynde at tage kosttilskud. Et godt multivitamin, (såsom Skin Vitality) med et ekstra C-vitamin (Skin Vit C) og en omega 3 med omega 6 (findes i Skin Omegas) er en rigtig god kosttilskuds-rutine.

Når du er i 30´erne: Styrk din antioxidantbeskyttelse

Fra 26-års alderen ser det ud til, at kroppen bliver mindre effektiv til at bekæmpe frie radikaler (forårsaget af faktorer som forurening og UV-eksponering), så i en alder af 30 er det tid til at fokusere på antioxidantrige fødevarer samt kosttilskud, der indeholder en separat antioxidant for ekstra støtte. Antioxidanter omfatter lycopen (røde fødevarer: som tomater), lutein (grønne grøntsager: broccoli, spinat og grønkål) og betacaroten (orange og gule fødevarer som gulerødder og gul peber). Andre populære antioxidantrige fødevarer omfatter bær: såsom blåbær, hindbær og goji bær og endda mørk chokolade.

Kig efter kosttilskud, der indeholder disse typer ingredienser, samt yderligere mineraler og vitaminer med antioxidantegenskaber. Skin Antioxidant indeholder f.eks. Blåbær, gurkemeje, grøn te og vindruekerneekstrakter.

Når du er i 40'erne: Giv din krop et kærligt boost

Vores fordøjelsessystemer bliver mindre effektive, når vi bliver ældre, så i 40'erne er vi ikke så gode til at nedbryde de fødevarer, vi spiser. Som et resultat absorberes næringsstoffer og vitaminer ikke så godt. For at hjælpe med at modvirke dette skal du for det første tygge din mad rigtig godt. Rådet er at tygge hver mundfuld 30 gange før du synker. Dette giver din mave den bedste mulighed for at nedbryde maden som forberedelse til absorption.

Mange kvinder oplever, at de i denne alder kan begynde at komme i overgangsalderen eller opleve menopausale symptomer. Selvom du ikke oplever disse symptomer, anbefaler vi, at du ser på dit koffein, sukker og alkoholforbrug. Reducer indtaget til kun at være "snacks", og sørg for, at de ikke er blevet en livsstil. De kvinder, der indtager et par kopper kaffe eller te, plus nogle kiks og lidt chokolade og derefter et glas vin om aftenen hver dag, kan opleve, at de har større udfordringer med overgangsalderens symptomer end kvinder, der holder disse til et minimum.

Når du er i 50'erne: Hav fokus på knogler og energi

Mit yndlings anti-aging kosttilskud er Coenzym Q10, ofte skrevet CoQ10. Selvom vores krop selv kan danne dette næringsstof, bliver vi mindre effektive til at producere det, når vi bliver ældre og i 50-årsalderen har de fleste mennesker brug for lidt hjælp til dette. CoQ10 er vigtig for energi helt ned på celle-niveau. Det betyder, at næringsstoffet er grundlæggende på det mest basale niveau. CoQ10 hjælper ikke kun med energi, det hjælper også med at reducere rynker, understøtter hjertesundhed og hjælper endda med synet. Findes i Skin Ultimate.

Når du er i 60+ 'erne: Alt det ovenstående!

Hvis du har gjort alt det ovenstående, burde du allerede føle dig halvt så gammel som ​​din alder! Men husk, det er aldrig for sent at begynde at tage din ernæring seriøst. Kom godt i gang ved at indarbejde alle rådene i ovenstående tidsaldre.

Relaterede artikler